Entrant dins
la temàtica del nostra bloc, el currículum diu que l’objectiu central de
l’educació és preparar l’alumnat de Catalunya perquè sigui capaç de
desenvolupar-se com a persona i de comunicar-se, i així poder afrontar els
reptes de la societat plural, multilingüe i multicultural del segle XXI. Això vol
dir educar les nenes i els nens perquè desenvolupin aquelles competències comunicatives
i lingüístiques que facin possible que tant personalment com socialment siguin capaços
d’actuar i reeixir en el seu entorn i construir els fonaments de la ciutadania,
del coneixement, del que és la condició humana, de la comprensió d’altri.
Per
aconseguir-ho, cal plantejar, en l’educació primària, el desenvolupament
integral i harmònic dels aspectes intel·lectuals, afectius i socials de la
persona, entre els quals l’educació lingüística i comunicativa ocupa un lloc
preferent.
Per altra
banda, l’ordenació curricular de l’etapa d’educació primària, establerta en el
Decret 142/2007 manté l’estructura del sistema educatiu vigent per tal de
donar-ne estabilitat, a més integra el concepte de competències bàsiques dins
els components del currículum i fixa que
l’adquisició de les competències per part de l’alumnat és el referent bàsic de
l’acció educativa de cada equip docent de l’etapa.
Per tant, per
formar parlants plurilingües i interculturals cal: l’assoliment de la
competència plena en català, la llengua pròpia de Catalunya, i en castellà, com
a garantia que l’escola proporciona als alumnes la competència que els cal per
tenir les mateixes oportunitats; també el respecte per la diversitat
lingüística i el desig d’aprendre altres llengües i d’aprendre de totes les
llengües i cultures, i d’una manera totalment integrada l’assoliment del domini
de les competències comunicatives audiovisuals i digitals necessàries per
accedir autònomament i crítica a les tecnologies de la informació i comunicació
i poder interpretar els missatges audiovisuals que formen part de la cultura
dels infants i joves.
Així
els infants aconseguiran ser capaços de comunicar-se per expressar la seva
comprensió de la realitat, relacionar-se amb persones de la seva edat i adultes
de tot arreu, integrar, comprendre, valorar i comunicar la seva cultura i
sentiments, amb la utilització del llenguatge verbal, oral i escrit, i el no
verbal, amb la possibilitat d’emprar els mitjans audiovisuals i les tecnologies
de la informació i la comunicació.
Per
aconseguir els anteriors objectius cal que cada escola, partint d’una anàlisi sociolingüística
rigorosa del centre i del seu entorn, estableixi en el projecte lingüístic del
centre, amb programes precisos de gestió de les llengües per determinar com el
català, llengua vehicular de l’escola, s’articula, d’una manera coherent, amb
l’ensenyament de les altres llengües tot establint acords per relacionar les
diferents estratègies didàctiques.
L’aprenentatge
de la llengua catalana i castellana es divideix en cinc dimensions, cadascuna
amb les seves competències corresponents:
- La dimensió comprensió lectora
- La dimensió expressió escrita
- La dimensió comunicació oral
- La dimensió literària
- La dimensió plurilingüe i intercultural
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada