dijous, 8 de maig del 2014

Currículum, llengua i literatura

Entrant dins la temàtica del nostra bloc, el currículum diu que l’objectiu central de l’educació és preparar l’alumnat de Catalunya perquè sigui capaç de desenvolupar-se com a persona i de comunicar-se, i així poder afrontar els reptes de la societat plural, multilingüe i multicultural del segle XXI. Això vol dir educar les nenes i els nens perquè desenvolupin aquelles competències comunicatives i lingüístiques que facin possible que tant personalment com socialment siguin capaços d’actuar i reeixir en el seu entorn i construir els fonaments de la ciutadania, del coneixement, del que és la condició humana, de la comprensió d’altri.

Per aconseguir-ho, cal plantejar, en l’educació primària, el desenvolupament integral i harmònic dels aspectes intel·lectuals, afectius i socials de la persona, entre els quals l’educació lingüística i comunicativa ocupa un lloc preferent.

Per altra banda, l’ordenació curricular de l’etapa d’educació primària, establerta en el Decret 142/2007 manté l’estructura del sistema educatiu vigent per tal de donar-ne estabilitat, a més integra el concepte de competències bàsiques dins els components del currículum  i fixa que l’adquisició de les competències per part de l’alumnat és el referent bàsic de l’acció educativa de cada equip docent de l’etapa.

Per tant, per formar parlants plurilingües i interculturals cal: l’assoliment de la competència plena en català, la llengua pròpia de Catalunya, i en castellà, com a garantia que l’escola proporciona als alumnes la competència que els cal per tenir les mateixes oportunitats; també el respecte per la diversitat lingüística i el desig d’aprendre altres llengües i d’aprendre de totes les llengües i cultures, i d’una manera totalment integrada l’assoliment del domini de les competències comunicatives audiovisuals i digitals necessàries per accedir autònomament i crítica a les tecnologies de la informació i comunicació i poder interpretar els missatges audiovisuals que formen part de la cultura dels infants i joves.

Així els infants aconseguiran ser capaços de comunicar-se per expressar la seva comprensió de la realitat, relacionar-se amb persones de la seva edat i adultes de tot arreu, integrar, comprendre, valorar i comunicar la seva cultura i sentiments, amb la utilització del llenguatge verbal, oral i escrit, i el no verbal, amb la possibilitat d’emprar els mitjans audiovisuals i les tecnologies de la informació i la comunicació.

Per aconseguir els anteriors objectius cal que cada escola, partint d’una anàlisi sociolingüística rigorosa del centre i del seu entorn, estableixi en el projecte lingüístic del centre, amb programes precisos de gestió de les llengües per determinar com el català, llengua vehicular de l’escola, s’articula, d’una manera coherent, amb l’ensenyament de les altres llengües tot establint acords per relacionar les diferents estratègies didàctiques.

L’aprenentatge de la llengua catalana i castellana es divideix en cinc dimensions, cadascuna amb les seves competències corresponents:
  • La dimensió comprensió lectora
  • La dimensió expressió escrita
  • La dimensió comunicació oral
  • La dimensió literària
  • La dimensió plurilingüe i intercultural 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada