Articles i vídeos


"LA EDUCACIÓN LITERARIA Y LAS TIC"

El següent article de Felipe Zayas ens fa una aproximació al concepte d’educació literària relacionat amb la potencialitat educativa de les TIC.

Tenint en compte que l’educació literària és l’ensenyament i aprenentatge de les habilitats i destreses necessàries  per llegir de forma competent els textos literaris i que actualment ens trobem amb la dificultat de promoure a l’alumnat l’experiència literària, caldria trobar un mitjà o recurs que despertés en ells aquesta motivació literària.

Aquest article ens proposa potenciar les TIC per acostar la literatura als alumnes fent-los protagonistes d’aquest procés d’ensenyament-aprenentatge.  Internet ens proporciona medis de comunicació, eines i recursos que converteixen als alumnes en creadors i editors de continguts i no només en receptors d’aquests,  a més ens ofereix un ventall de possibilitats que permeten treballar la temàtica literària com l’intercanvi d’experiències literàries, els debats i tertúlies literàries, etc.

En conclusió, la vessant de les TIC per fer front a l’educació literària aporta nous objectius a aquesta i proporciona noves eines i recursos que permet treballar-la més profundament. 


Georgina Giró



"COM FER LECTORS AMB MAJÚSCULES?
  
El vídeo ens mostra una entrevista a Jaume Centelles mestre i responsable de la biblioteca de l'Escola Sant Josep-El Pi (L'Hospitalet de Llobregat), una de les escoles que participen en el projecte LECXIT.

L’entrevista es basa en Com fer lectors amb majúscules: Actualment la comprensió lectora és una tasca pendent en el nostra sistema educatiu, l’escola ha de fer els màxims esforços possibles per construir persones que estimin la lectura, que visquin amb la lectura i que aprenguin amb la lectura.

L’escola Sant Josep-El Pi aconsegueix això a través de la creació de Contextos de lectura: Racons o situacions durant tot l’any en que la lectura es treballa en diferents moments; són rutines que es creen, apart del treball a l’aula que tenen l’objectiu de que els alumnes acabin estimant la lectura.

També la creació del concepte de biblioteca, que no només és un edifici amb molts de llibres, sinó que inclou qualsevol instant en què s’iniciï la interacció amb un llibre.
Per això cal un claustre compromès, famílies implicades i per últim un poble i ajuntament interessat.


Els autors d’aquest bloc pensem fermament que un dels objectius de la tasca educativa ha de ser despertar en els nostres alumnes aquest interès per la lectura, ja que un alumne que llegeix serà un adult que pensi. 


Paula Martos García





"EL REPTE DEL CIBERTEXT: COM ENSENYAR LITERATURA EN EL MÓN DIGITAL"

L'article de Raine Koskimaa nalitza el paper canviant de la literatura, presentant les seves dificultats d’inserció i adaptació a la societat actual.
 
Per trobar solució a la difícil inserció i adaptació de la literatura a l’actualitat, l’autor es planteja l’adaptació d’aquesta al món digital. Per fer-ho proposa endinsar-se dins del món de les TIC i superar aquesta barrera, per tal d’enllaçar món literari i mon interactiu i treure’n profit tan d’un com l’altre.



Georgina Giró




"LA CONVERSA A LA ROTLLANA"

Aquest vídeo mostra l'experiència de l'escola El Vapor de Terrassa amb la didàctica de l'expressió oral. Parteixen de la base que té la societat sobre els nens: els nens no saben parlar.

El treball es basa en fer una rotllana i que els alumnes parlin entre ells sobre temes que els interessi i així construir aprenentatge. El docent té un paper molt important, ha d'aconseguir que els alumnes assoleixin l'objectiu d'aquest treball: obtenir pautes de conversa i adquirir hàbits de compartir l'espai (no parlar a la vegada, aixecar la mà per obtenir el torn de paraula, etc.).


Ramon Garcia





"DE TRES EN 3. EXPERIÈNCIA"

Aquest vídeo mostra el projecte que treballa l'Escola Sant Ignasi de Manresa amb els alumnes de 2n curs.

Aquest projecte s'anomena De tres en 3 i consisteix en inventar un conte sense final i després acabar un conte d'una altra escola. Els objectius és conèixer i distingir les parts d'un conte, fomentar la cooperativitat i la lectura.
El procediment a seguir és el següent: Distingir les parts d'un conte, triar paraules clau, decidir com serà el conte, elaborar les dues primeres parts del conte, il·lustrar les dues parts, escollir un dels dibuixos de tots els alumnes de l'aula per a cada part, triar un conte d'una altra escola per finalitzar-lo, pensar i decidir el final i finalment, descobrir el final del seu conte.

És un projecte motivador pels alumnes on intervé la literatura com a element principal i valors com la cooperació.


Ramon Garcia





"eBOOKS I eREADERS, UNA OPORTUNITAT PER LLEGIR I UNA ALTRA FORMA DE LLEGIR-SE"

L'Institut la Roca vol demostrar com els eBooks i els eReaders són una eina útil de futur dels alumnes i les biblioteques explicant la funció i els avantatges.

Actualment és difícil que les editorials donin préstecs per obtenir aquests dispositius, tot i que els preus s'han reduït dràsticament i això ha portat com a conseqüència que es parli molt i hagi més funcionalitat amb aquests dispositius a la societat.
Els eReaders i els eBooks tenen com a format principal el "EBUP" tot i que hi han més de coneguts com per exemple l'Adobe Reader. L'EBUP és el més utilitzat perquè és el que creen la industria dels Estats Units.

L'avantatge principal d'aquests dispositius és el alt nivell d'emmagatzematge de llibres i el preu d'adquisició d'aquests és més reduït. L'inconvenient principal és que el DRM impossibilita prestar llibres a un tercer, tot i que es pugui treure el DRM, no és legal portar-ho a altres dispositius de tercers.

Actualment les biblioteques no presten EBUP tot i que algunes d'elles presten dispositius amb llibres a dins per un període de temps no gaire llarg. A Nova York ja s'ha implantat els préstecs d'EBUP, la qual cosa vol dir que en poc temps també s'implantarà en zona europea.


Ramon Garcia


"EL APRENDIZAJE DE LA LECTURA COMPRENSIVA I CRÍTICA"

José Manuel Pérez Tornero ens presenta en el seu article “El aprendizaje de la lectura comprensiva i crítica” nou idees per renovar el concepte de lectura així com també els eixos bàsics per l’ensenyament d’una lectura crítica i profunda.

La lectura no només és el procés de reconeixement de lletres , frases i signes; Aquest concepte s’ha de renovar, ja que en una societat com en la que vivim la importància d’una lectura profunda, crítica i que obri la possibilitat d’imaginar móns alternatius és immensa. Hem de tenir un enfoc que ens ofereixi una visió complerta del procés de lectura i que, a la vegada, ens permeti renovar la pedagogia de la lectura i adequar-la a les exigències actuals i a més hem  d’aconseguir un marc de comprensió per poder avançar tot construint estratègies i mètodes que permetin la seva promoció.



Paula Martos García




"LA LITERATURA INFANTIL COMO INSTRUMENTO PARA LA ACCIÓN EDUCATIVA Y CULTURAL. 
REFLEXIONES SOBRE SU IMPOSIBILIDAD BASADAS EN LA SOMBRA DEL ADULTO."


El següent article centra la seva atenció en l'anàlisi de la literatura infantil com a eina educativa. Tenint en compte el potencial que té la literatura en els infants, hem de procurar la selecció que en fem per ells, ja que d'aquesta lectura poden extreure'n valors pel seu dia a dia. 

La dificultat d'aquesta decisió se'ns presenta quan tenim davant una immensa varietat literària, llavors és quan hem de ser conscients de la possible transcendència en la intencionalitat dels textos, això és important per contemplar també el concepte literacitat.



Georgina Giró


                  "COMO TRABAJAR LA EDUCACIÓN LITERARIA EN PRIMARIA"

Com hem comentat en publicacions anteriors, la literatura és una part molt important pel desenvolupament dels nostres alumnes. Un dels objectius de la nostra tasca educativa és ajudar a aquest creixement tot potenciant la lectura, però com? En l’article “Como trabajar la educación literaria en primaria” de Aurora Mingorance Muley  ens mostra els aspectes més importants a tenir en compte.

Comença tot aclarint qüestions al voltant de la literatura juvenil: Aquesta avarca tota la literatura adaptada als diversos moments de l’edat evolutiva, es escrita per nens i per i/o adolescents.  Aquestes novel·les solen anar en relació amb la concepció del món dels lectors. Però hi ha d’haver uns criteris de selecció d’aquestes així com també de les activitats pràctiques envers el taller literari.


Finalment, l’autora ens ofereix activitats a partir de les quals es treballi la literatura i la lectura a través del joc i així crear nens actius i madurs intel·lectual i emocionalment. 


Paula Martos García

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada