"LA EDUCACIÓN LITERARIA Y LAS TIC"
El següent article
de Felipe Zayas ens fa una aproximació al concepte d’educació literària
relacionat amb la potencialitat educativa de les TIC.
Tenint en compte que l’educació
literària és l’ensenyament i aprenentatge de les habilitats i destreses
necessàries per llegir de forma competent els textos literaris i que
actualment ens trobem amb la dificultat de promoure a l’alumnat l’experiència
literària, caldria trobar un mitjà o recurs que despertés en ells aquesta
motivació literària.
Aquest article ens proposa potenciar
les TIC per acostar la literatura als alumnes fent-los protagonistes d’aquest
procés d’ensenyament-aprenentatge. Internet ens proporciona medis de
comunicació, eines i recursos que converteixen als alumnes en creadors i
editors de continguts i no només en receptors d’aquests, a més ens
ofereix un ventall de possibilitats que permeten treballar la temàtica
literària com l’intercanvi d’experiències literàries, els debats i tertúlies
literàries, etc.
En conclusió, la vessant de les TIC
per fer front a l’educació literària aporta nous objectius a aquesta i
proporciona noves eines i recursos que permet treballar-la més
profundament.
Georgina Giró
"COM FER
LECTORS AMB MAJÚSCULES?
El vídeo
ens mostra una entrevista a Jaume Centelles mestre i responsable de la
biblioteca de l'Escola Sant Josep-El Pi (L'Hospitalet de Llobregat), una de les
escoles que participen en el projecte LECXIT.
L’entrevista es basa en Com fer
lectors amb majúscules: Actualment la comprensió lectora és una tasca pendent
en el nostra sistema educatiu, l’escola ha de fer els màxims esforços possibles
per construir persones que estimin la lectura, que visquin amb la lectura i que
aprenguin amb la lectura.
L’escola Sant Josep-El Pi
aconsegueix això a través de la creació de Contextos de lectura: Racons o
situacions durant tot l’any en que la lectura es treballa en diferents moments;
són rutines que es creen, apart del treball a l’aula que tenen l’objectiu de
que els alumnes acabin estimant la lectura.
També la creació del concepte de
biblioteca, que no només és un edifici amb molts de llibres, sinó que inclou
qualsevol instant en què s’iniciï la interacció amb un llibre.
Per això cal un claustre compromès,
famílies implicades i per últim un poble i ajuntament interessat.
Els autors d’aquest bloc pensem
fermament que un dels objectius de la tasca educativa ha de ser despertar en
els nostres alumnes aquest interès per la lectura, ja que un alumne que llegeix
serà un adult que pensi.
Paula Martos
García
"EL REPTE DEL CIBERTEXT: COM ENSENYAR LITERATURA EN EL MÓN DIGITAL"
L'article
de Raine Koskimaa nalitza el paper canviant de la literatura, presentant les
seves dificultats d’inserció i adaptació a la societat actual.
Per trobar solució a la difícil inserció
i adaptació de la literatura a l’actualitat, l’autor es planteja l’adaptació
d’aquesta al món digital. Per fer-ho proposa endinsar-se dins del món de les
TIC i superar aquesta barrera, per tal d’enllaçar món literari i mon interactiu
i treure’n profit tan d’un com l’altre.
Georgina Giró
"LA
CONVERSA A LA ROTLLANA"
Aquest
vídeo
mostra l'experiència de l'escola El Vapor de Terrassa amb la didàctica de
l'expressió oral. Parteixen de la base que té la societat sobre els nens: els
nens no saben parlar.
El
treball es basa en fer una rotllana i que els alumnes parlin entre ells sobre
temes que els interessi i així construir aprenentatge. El docent té un paper
molt important, ha d'aconseguir que els alumnes assoleixin l'objectiu d'aquest
treball: obtenir pautes de conversa i adquirir hàbits de compartir l'espai (no
parlar a la vegada, aixecar la mà per obtenir el torn de paraula, etc.).
Ramon Garcia
"DE
TRES EN 3. EXPERIÈNCIA"
Aquest
vídeo mostra
el projecte que treballa l'Escola Sant Ignasi de Manresa amb els alumnes de 2n
curs.
Aquest
projecte s'anomena De tres en 3 i consisteix en inventar un conte sense
final i després acabar un conte d'una altra escola. Els objectius és conèixer i
distingir les parts d'un conte, fomentar la cooperativitat i la lectura.
El
procediment a seguir és el següent: Distingir les parts d'un conte, triar
paraules clau, decidir com serà el conte, elaborar les dues primeres parts del
conte, il·lustrar les dues parts, escollir un dels dibuixos de tots els alumnes
de l'aula per a cada part, triar un conte d'una altra escola per finalitzar-lo,
pensar i decidir el final i finalment, descobrir el final del seu conte.
És
un projecte motivador pels alumnes on intervé la literatura com a element
principal i valors com la cooperació.
Ramon Garcia
"eBOOKS I eREADERS,
UNA OPORTUNITAT PER LLEGIR I UNA ALTRA FORMA DE LLEGIR-SE"
L'Institut la Roca vol demostrar com els eBooks i els
eReaders són una eina útil de futur dels alumnes i les biblioteques explicant
la funció i els avantatges.
Actualment és difícil que les editorials donin préstecs per
obtenir aquests dispositius, tot i que els preus s'han reduït dràsticament i
això ha portat com a conseqüència que es parli molt i hagi més funcionalitat
amb aquests dispositius a la societat.
Els eReaders i els eBooks tenen com a format principal el
"EBUP" tot i que hi han més de coneguts com per exemple l'Adobe
Reader. L'EBUP
és el més utilitzat perquè és el que creen la industria dels Estats Units.
L'avantatge principal d'aquests dispositius és el alt nivell
d'emmagatzematge de llibres i el preu d'adquisició d'aquests és més reduït.
L'inconvenient principal és que el DRM impossibilita prestar llibres a un
tercer, tot i que es pugui treure el DRM, no és legal portar-ho a altres
dispositius de tercers.
Actualment les biblioteques no presten EBUP tot i que algunes
d'elles presten dispositius amb llibres a dins per un període de temps no gaire
llarg. A Nova York ja s'ha implantat els préstecs d'EBUP, la qual cosa vol dir
que en poc temps també s'implantarà en zona europea.
Ramon Garcia
"EL
APRENDIZAJE DE LA LECTURA COMPRENSIVA I CRÍTICA"
José Manuel Pérez Tornero ens
presenta en el seu article “El
aprendizaje de la lectura comprensiva i crítica” nou idees per
renovar el concepte de lectura així com també els eixos bàsics per
l’ensenyament d’una lectura crítica i profunda.
La lectura no només és el procés de
reconeixement de lletres , frases i signes; Aquest concepte s’ha de renovar, ja
que en una societat com en la que vivim la importància d’una lectura profunda,
crítica i que obri la possibilitat d’imaginar móns alternatius és immensa. Hem
de tenir un enfoc que ens ofereixi una visió complerta del procés de lectura i
que, a la vegada, ens permeti renovar la pedagogia de la lectura i adequar-la a
les exigències actuals i a més hem d’aconseguir un marc de
comprensió per poder avançar tot construint estratègies i mètodes que permetin
la seva promoció.
Paula Martos
García
"LA LITERATURA INFANTIL COMO
INSTRUMENTO PARA LA ACCIÓN EDUCATIVA Y CULTURAL.
REFLEXIONES SOBRE SU IMPOSIBILIDAD
BASADAS EN LA SOMBRA DEL ADULTO."
El següent article centra la seva atenció en l'anàlisi de la literatura infantil com a eina educativa. Tenint en compte el potencial que té la literatura en els infants, hem de procurar la selecció que en fem per ells, ja que d'aquesta lectura poden extreure'n valors pel seu dia a dia.
La dificultat d'aquesta decisió
se'ns presenta quan tenim davant una immensa varietat literària, llavors és
quan hem de ser conscients de la possible transcendència en la intencionalitat
dels textos, això és important per contemplar també el concepte literacitat.
Georgina Giró
"COMO TRABAJAR LA EDUCACIÓN LITERARIA EN PRIMARIA"
Com hem comentat en publicacions
anteriors, la literatura és una part molt important pel desenvolupament dels
nostres alumnes. Un dels objectius de la nostra tasca educativa és ajudar a
aquest creixement tot potenciant la lectura, però com? En l’article “Como
trabajar la educación literaria en primaria” de Aurora
Mingorance Muley ens mostra els aspectes més importants a tenir en compte.
Comença tot aclarint qüestions al
voltant de la literatura juvenil: Aquesta avarca tota la literatura adaptada
als diversos moments de l’edat evolutiva, es escrita per nens i per i/o
adolescents. Aquestes novel·les solen anar en relació amb la concepció
del món dels lectors. Però hi ha d’haver uns criteris de selecció d’aquestes
així com també de les activitats pràctiques envers el taller literari.
Finalment, l’autora ens ofereix
activitats a partir de les quals es treballi la literatura i la lectura a
través del joc i així crear nens actius i madurs intel·lectual i emocionalment.
Paula Martos García
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada